Do zakresu działania Referatu Drogowo - Komunalnego należy w szczególności:

1) administracja i zarządzanie siecią dróg będących własnością Gminy;

2) prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych;

3) nadzór merytoryczny nad zaliczeniem dróg do kategorii dróg gminnych i wewnętrznych;

4) utrzymanie i ochrona dróg będących własnością Gminy;

5) organizacja i prowadzenie prac w zakresie remontów bieżących dróg;

6) realizacja zadań w zakresie letniego i zimowego utrzymania pasa drogowego;

7) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych;

8) wydawanie zezwoleń na lokalizację, zajęcia oraz umieszczenie urządzeń obcych w pasie dróg stanowiących własność Gminy nie związanych z gospodarką drogową (w tym reklam i stoisk);

9) wydawanie zezwoleń na lokalizację zjazdów z dróg stanowiących własność Gminy;

10) wydawanie zgody na usytuowanie obiektów przy drogach stanowiących własność Gminy;

11) rozpoznawanie spraw o przywrócenie pasa drogowego drogi gminnej do stanu poprzedniego w razie jego naruszenia;

12) współdziałanie z innymi zarządcami dróg na terenie Gminy w zakresie ich prawidłowego utrzymania oraz ustalania zasad organizacji ruchu;

13) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu w ramach prowadzonych zadań;

14) wydawanie opinii w sprawie przebiegu dróg powiatowych;

15) sadzenie, utrzymanie oraz usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zieleni w pasie drogowym;

16) budowa, modernizacja i utrzymanie przystanków komunikacji autobusowej;

17) budowa, modernizacja i utrzymanie oświetlenia dróg gminnych, powiatowych i placów gminnych;

18) obsługa i utrzymywanie sprzętu technicznego i środków transportu;

19) organizacja dowozu dzieci do szkół;

20) zabezpieczenie logistyczne imprez organizowanych przez Gminę;

21) utrzymywanie czystości i porządku na terenie Gminy;

22) dbanie o stan techniczny i wygląd parków i placów zabaw z terenu Gminy;

23) opracowywanie wieloletnich programów gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy oraz zasad wynajmowania lokali;

24) ustalanie zasad polityki czynszowej i innych opłat poprzez przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń;

25) gospodarowanie mieszkaniowym zasobem Gminy, w tym wynajem lokali mieszkalnych oraz lokali użytkowych;

26) zlecanie wszystkich niezbędnych przeglądów w zarządzanych budynkach zgodnie z wymogami prawa budowlanego;

27) zapewnienie prawidłowego stanu technicznego zarządzanych obiektów poprzez prowadzenie odpowiedniej polityki konserwacyjno-remontowej;

28) prowadzenie spraw związanych z budową, modernizacją i remontami dróg, obiektów drogowych
i komunalnych będących własnością Gminy;

29) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem i wypłatą dodatków mieszkaniowych i energetycznych;

30) utrzymywanie i zarządzanie cmentarzami komunalnymi;

31) prowadzenie ksiąg cmentarnych;

32) prowadzenie ewidencji grobów wojennych i innych miejsc pamięci, sprawowanie opieki i ustalanie harmonogramu prac w zakresie dbałości o groby wojenne i inne miejsca pamięci, współpraca w tym zakresie z organizacjami społecznymi i młodzieżą szkolną oraz pozyskiwanie środków zewnętrznych na ten cel.

33) wykonywanie innych zadań zleconych przez Wójta.