Do zakresu działania Referatu Społeczno-Administracyjnego należy w szczególności:
1) zapewnienie obsługi administracyjnej Rady i jej komisji oraz sprawy kancelaryjno-techniczne;
2) przygotowywanie we współpracy z właściwymi merytorycznie referatami i jednostkami organizacyjnymi gminy materiałów dotyczących projektów uchwał Rady i jej komisji oraz innych materiałów na posiedzenia i obrady tych organów;
3) prowadzenie rejestru uchwał i innych postanowień Rady, wniosków komisji rady oraz ich przechowywanie;
4) przekazywanie – za pośrednictwem sekretariatu – korespondencji do i od Rady, jej komisji oraz poszczególnych radnych;
5) przygotowywanie materiałów do planów pracy Rady i jej komisji;
6) podejmowanie czynności organizacyjnych związanych z przeprowadzaniem sesji, zebrań, posiedzeń i spotkań Rady, jej komisji i Wójta;
7) protokołowanie sesji, posiedzeń, zebrań i spotkań;
8) prowadzenie rejestru wniosków, zapytań i interpelacji składanych przez radnych;
9) organizowanie szkoleń radnych;
10) zapewnienie obsługi organizacyjnej Wójtowi, Zastępcy Wójta i Sekretarzowi Gminy oraz sprawy kancelaryjno-techniczne;
11) prowadzenie rejestru korespondencji oraz rejestru faktur;
12) prowadzenie rejestrów umów;
13) przygotowywanie pomieszczeń, obsługa spotkań i zebrań organizowanych przez Wójta, Zastępcę Wójta i Sekretarza Gminy;
14) przyjmowanie interesantów zgłaszających petycje, skargi i wnioski oraz organizowanie ich kontaktów z Wójtem, Zastępcą Wójta lub Sekretarzem Gminy, bądź kierowanie ich do właściwych referatów;
15) prowadzenie ewidencji wydanych poleceń wyjazdu służbowego;
16) realizacja ustawowych zadań związanych z funkcjonowaniem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
17) wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych;
18) obliczanie opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych;
19) ustalanie czasu pracy placówek handlowych usługowych i gastronomicznych;
20) prowadzenie ewidencji obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie oraz ewidencji pól biwakowych;
21) prowadzenie spraw dotyczących imprez masowych;
22) przygotowanie ludności i mienia komunalnego na wypadek sytuacji kryzysowych;
23) współdziałanie z organami wojskowymi;
24) tworzenie formacji obrony cywilnej;
25) nakładanie obowiązków w ramach powszechnej samoobrony ludności;
26) prowadzenie spraw z zakresu świadczeń na rzecz obrony;
27) udzielanie pomocy i informacji wojskowym organom emerytalnym;
28) zakwaterowanie sił zbrojnych;
29) opracowywanie i aktualizacja dokumentów w zakresie Akcji Kurierskiej;
30) opracowywanie i aktualizacja dokumentów Stałego Dyżuru;
31) opracowywanie i aktualizacja Planu Operacyjnego Funkcjonowania Gminy Goleszów w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa Państwa;
32) prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem Systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym w Gminie Goleszów;
33) prowadzenie rejestru wywieszanych ogłoszeń, obwieszczeń, informacji, uchwał, itp. podlegających podaniu do publicznej wiadomości na tablicy ogłoszeń Urzędu;
34) utrzymywanie porządku i czystości w pomieszczeniach zajmowanych przez Urząd;
35) prowadzenie spraw Ochotniczych Straży Pożarnych;
36) prowadzenie spraw ochrony przeciwpożarowej - w tym ochrona przeciwpożarowa budynku Urzędu;
37) prowadzenie spraw odznaczeń;
38) zaopatrywanie Urzędu w materiały biurowe;
39) zakup usług telefonii stacjonarnej, komórkowej i dostępu do internetu.