Do zakresu działania i kompetencji Sekretarza Gminy należy w szczególności:
1) przygotowywanie projektów i zmian aktów wewnętrznych w zakresie organizacji Urzędu;
2) nadzór nad przygotowywaniem materiałów pod obrady Rady i Komisji Rady oraz nad realizacją uchwał Rady i wniosków Komisji;
3) opracowywanie zakresów czynności dla poszczególnych stanowisk we współdziałaniu z kierownikami referatów;
4) zapewnienie sprawnej organizacji i prawidłowego funkcjonowania Urzędu, w tym koordynowanie działalności komórek organizacyjnych;
5) organizowanie szkoleń i koordynowanie podnoszenia kwalifikacji pracowników;
6) nadzorowanie przestrzegania przez pracowników instrukcji kancelaryjnej, czuwanie nad tokiem i terminowością wykonywania zadań Urzędu oraz zapewnienie prawidłowej obsługi interesantów przez pracowników Urzędu;
7) nadzór nad przygotowywaniem projektów zarządzeń Wójta;
8) prowadzenie rejestru zarządzeń Wójta Gminy;
9) prowadzenie rejestru pełnomocnictw – upoważnień udzielonych przez Wójta;
10) kontrola dyscypliny pracy;
11) zarządzanie sprawozdawczością GUS i nadzór nad terminowym przekazywaniem sprawozdań;
12) pełnienie funkcji kierownika Urzędu w razie jednoczesnej nieobecności Wójta i Zastępcy Wójta;
13) przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy;
14) prowadzenie rejestru wniosków o dostęp do informacji publicznej;
15) prowadzenie rejestru skarg, wniosków i petycji;
16) nadzór nad realizacją wniosków i zaleceń pokontrolnych;
17) prenumerata czasopism i wydawnictw.