Do zakresu działania Referatu Finansów, Podatków i Opłat należy w szczególności:

1) przygotowywanie materiałów do uchwalenia budżetu Gminy oraz podjęcia uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta;

2) analiza wykorzystania budżetu oraz wnioskowanie w sprawie zmian w budżecie;

3) obsługa zadłużenia gminy, wnioskowanie i opracowywanie wniosków kredytowych i pożyczkowych;

4) prowadzenie spraw związanych z lokowaniem wolnych środków pieniężnych; przygotowywanie projektów zarządzeń Wójta Gminy i uchwał rady Gminy dotyczących spraw finansowych;

5) współpraca z organami kontroli i rewizji;

6) zadania związane z rachunkowością budżetową Gminy i Urzędu jako jednostki budżetowej;

7) prowadzenie rachunkowości podatkowej;

8) prowadzenie ewidencji księgowej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynikającej z ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach;

9) sprawozdawczość i analizy finansowe;

10) obsługa kasowa;

11) przekazywanie środków finansowych dla poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu;

12) koordynacja spraw dotyczących podatku VAT (w tym sporządzanie deklaracji i rozliczeń podatku VAT),

13) prowadzenie spraw funduszy celowych;

14) prowadzenie księgi inwentarzowej mienia gminy;

15) egzekucja administracyjna podatków i opłat lokalnych oraz opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;

16) weryfikacja deklaracji podatkowych składanych organowi podatkowemu;

17) naliczanie wysokości podatków i opłat lokalnych oraz prowadzenie kontroli w tym zakresie na podstawie obowiązujących przepisów i uchwał Rady Gminy;

18) prowadzenie rejestru wpłat oraz kart podatkowych;

19) przygotowywanie aktów administracyjnych dotyczących podatków i opłat lokalnych;

20) sporządzanie list płatniczych oraz właściwe prowadzenie dokumentacji płacowej oraz ubezpieczeniowej pracowników;

21) prowadzenie oraz przechowywanie kart wynagrodzeń;

22) bieżące prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania;

23) rozliczanie inwentaryzacji;

24) dokonywanie wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego;

25) dokonywanie umorzeń środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;

26) terminowe i zgodne z zasadami księgowości prowadzenie urządzeń syntetycznych księgowości wydatków i dochodów budżetowych oraz organu finansowego;

27) zabezpieczenie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań budżetowych i finansowych;

28) współpraca z jednostkami organizacyjnymi w zakresie działania referatu.