Rozdział 12
Organizacja Komisji Rewizyjnej

§ 59. 1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 5 radnych.

2. Liczba członków Komisji Rewizyjnej może zostać zwiększona w sytuacji, o której mowa w § 61.

§ 60. 1. Procedura powoływania członków Komisji Rewizyjnej obejmuje następujące po sobie czynności:

1) kluby radnych przedstawiają po dwóch kandydatów do Komisji Rewizyjnej;

2) Rada w odrębnych głosowaniach wybiera po jednym kandydacie jako przedstawicielu klubu w Komisji Rewizyjnej;

3) w głosowaniach, o których mowa w pkt 2, radny może poprzeć tylko jedną z dwóch zgłoszonych kandydatur;

4) radni zgłaszają przewodniczącemu Rady kandydatów do składu Komisji Rewizyjnej;

5) radni, którzy zostali zgłoszeni wyrażają zgodę na kandydowanie;

6) przewodniczący Rady przeprowadza głosowanie odrębnie nad każdą kandydaturą;

7) radny nie może poprzeć więcej kandydatów niż wynosi liczba pozostałych do obsadzenia miejsc w Komisji Rewizyjnej;

8) gdy dwóch lub więcej kandydatów uzyska tę samą liczbę głosów, a jest ich więcej niż wynosi pozostała do obsadzenia liczba miejsc w Komisji Rewizyjnej, przewodniczący Rady przeprowadza dodatkowe głosowanie tylko pomiędzy tymi kandydaturami;

9) w dodatkowym głosowaniu radny nie może poprzeć więcej kandydatów niż wynosi liczba pozostałych do obsadzenia miejsc w Komisji Rewizyjnej.

2. Rada wybiera przewodniczącego Komisji Rewizyjnej spośród członków Komisji Rewizyjnej i według procedury obejmującej następujące po sobie czynności:

1) radni zgłaszają przewodniczącemu Rady kandydatów na przewodniczącego Komisji Rewizyjnej;

2) radni, którzy zostali zgłoszeni wyrażają zgodę na kandydowanie;

3) przewodniczący Rady przeprowadza głosowanie odrębnie nad każdą kandydaturą;

4) radny może poprzeć tylko jednego kandydata.

3. Rada wybiera zastępcę przewodniczącego Komisji Rewizyjnej spośród członków Komisji Rewizyjnej i według procedury określonej w ust. 2.

4. Po wyborze członków Komisji Rewizyjnej oraz jej przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego, przewodniczący Rady przeprowadza głosowanie nad uchwałą w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej.

§ 61. 1. W przypadku powstania klubu radnych po powołaniu Komisji Rewizyjnej, jej skład rozszerza się o przedstawiciela tego klubu.

2. Rada wybiera przedstawiciela klubu w trybie, o którym mowa w § 60 ust. 1 pkt 1-3.

3. W przypadku, gdy wcześniej wybrany członek Komisji Rewizyjnej jest członkiem klubu, o którym mowa w ust.1,  składu komisji nie rozszerza się.

§ 62. Rada odwołuje przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz zastępcę przewodniczącego Komisji Rewizyjnej na wniosek co najmniej 1 ustawowego składu Rady.

§ 63. 1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

3. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej są nagrywane na nośniku danych przechowywanym przez 6 miesięcy.

§ 64. 1. Z każdego posiedzenia Komisji Rewizyjnej, w ciągu 24 dni po jego zakończeniu, sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący Komisji Rewizyjnej i protokolant.

2. Po sporządzeniu i podpisaniu, protokół z posiedzenia Komisji Rewizyjnej jest dostarczany jej członkom w formie elektronicznej. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą w formie pisemnej zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu w ciągu 4 dni od dnia jego otrzymania. Propozycje poprawek i uzupełnień analizuje przewodniczący Komisji Rewizyjnej na podstawie zapisu nagrania z posiedzenia i przedstawia stanowisko Komisji Rewizyjnej przed głosowaniem nad przyjęciem protokołu.

3. Protokół przyjmowany jest zwykłą większością głosów na następnym posiedzeniu Komisji Rewizyjnej.

4. Podpisany protokół z posiedzenia Komisji Rewizyjnej zamieszcza się na stronie BIP.

§ 65. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje prace Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady, a w szczególności:

1) opracowuje projekty planów pracy Komisji Rewizyjnej;

2) ustala terminy posiedzeń i porządek obrad;

3) czuwa nad przebiegiem posiedzeń.

Rozdział 13
Zasady kontroli

§ 66. 1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:

1) legalności;

2) gospodarności;

3) rzetelności;

4) celowości.

2. Przedmiotem kontroli może być działalność w zakresie:

1) sposobu wykonywania uchwał Rady;

2) gospodarowania mieniem komunalnym;

3) gospodarki finansowej, w tym wykonywania budżetu;

4) sposobu załatwiania skarg i wniosków kierowanych do Wójta.

3. Celem kontroli jest zbadanie istniejącego stanu rzeczy oraz skonfrontowanie go ze stanem wymaganym i wskazanie uchybień.

4. Komisja Rewizyjna może występować do Rady z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

§ 67. 1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w jej planie pracy, przyjętym przez Radę.

2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, przerwanie lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

3. Komisja Rewizyjna może wystąpić do Rady z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli, wraz z uzasadnieniem celu jej przeprowadzenia.

4. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady, w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.

5. Postanowienia ust. 1- ust. 4 nie dotyczą rozpatrywania skarg na działalność Wójta.

§ 68. 1. Czas kontroli nie może przekraczać 30 dni roboczych następujących po sobie.

2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Rada może na wniosek Komisji Rewizyjnej zdecydować o przedłużeniu czasu kontroli, określając datę jej zakończenia.

3. Kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.

§ 69. 1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanej jednostki.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Za dowód w postępowaniu można przyjąć:

1) wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem;

2) dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie specjalistów i rzeczoznawców oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

Rozdział 14
Tryb kontroli

§ 70. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej na 7 dni przed rozpoczęciem kontroli, zawiadamia pisemnie kierownika kontrolowanej jednostki o terminie i zakresie kontroli.

§ 71. 1. Kierownik kontrolowanej jednostki zobowiązany jest:

1) zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli;

2) przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli;

3) umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanej jednostki;

4) udzielić na żądanie kontrolujących ustnych i pisemnych wyjaśnień.

2. Kierownik kontrolowanej jednostki, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1, zobowiązany jest do niezwłocznego  przedstawienia przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej pisemnego wyjaśnienia w tej sprawie.

Rozdział 15
Protokół z przebiegu kontroli

§ 72. 1. Komisja Rewizyjna sporządza protokół z przebiegu kontroli, który podpisują członkowie Komisji Rewizyjnej biorący udział w czynnościach kontrolnych oraz kierownik kontrolowanej jednostki.

2. Protokół z przebiegu kontroli powinien zawierać w szczególności:

1) nazwę i adres jednostki;

2) imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki;

3) imię i nazwisko osób kontrolujących;

4) przedmiot kontroli;

5) czas trwania kontroli;

6) wykorzystane dowody;

7) stwierdzone uchybienia oraz nieprawidłowości;

8) stanowisko Komisji Rewizyjnej;

9) miejsce i datę sporządzenia protokołu z przebiegu kontroli.

§ 73. Protokół z przebiegu kontroli, sporządzony w 4 egzemplarzach, w terminie 3 dni od daty jego podpisania otrzymują: Wójt, kierownik kontrolowanej jednostki, Rada i Komisja Rewizyjna.

§ 74. Kierownik jednostki kontrolowanej może wnieść uwagi do protokołu z przebiegu kontroli oraz odnieść się do stwierdzonych nieprawidłowości w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu. Komisja Rewizyjna odnosi się na piśmie do uwag zgłoszonych przez kierownika kontrolowanej jednostki.

§ 75. 1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanej jednostki jest on zobowiązany do złożenia w terminie 3 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia tej przyczyny.

2. Wyjaśnienie, o którym mowa w ust. 1, składa się na ręce przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

3. W przypadku niespełnienia warunku, o którym mowa w ust. 1 i ust. 2, przewodniczący Komisji Rewizyjnej nanosi stosowną adnotację na ten temat w protokole z przebiegu kontroli.

§ 76. Kierownik kontrolowanej jednostki jest zobowiązany zawiadomić Radę o sposobie realizacji wniosków pokontrolnych w terminie 30 dni od dnia otrzymania protokołu.

Rozdział 16
Plan pracy i sprawozdanie Komisji Rewizyjnej

§ 77. 1. Plan pracy Komisji Rewizyjnej określa:

1) przewidywaną liczbę posiedzeń;

2) tematykę posiedzeń;

3) wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli;

4) zakres przedmiotowy kontroli.

2. Plan pracy  podlega przyjęciu przez Radę na najbliższej sesji po powołaniu komisji, a następnie w czerwcu i grudniu każdego roku.

§ 78. 1. Komisja Rewizyjna składa pisemne sprawozdanie ze swojej działalności za rok poprzedni w terminie do końca stycznia roku następnego oraz najpóźniej na 30 dni przed upływem kadencji Rady.

2. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej powinno zawierać informacje o:

1) ilości posiedzeń w okresie sprawozdawczym;

2) frekwencji członków Komisji Rewizyjnej na posiedzeniach;

3) obecności na posiedzeniach osób niebędących członkami Komisji Rewizyjnej;

4) zmianach w składzie osobowym Komisji Rewizyjnej;

5) liczbie skontrolowanych podmiotów i zakresach przedmiotowych przeprowadzonych kontroli;

6) najważniejszych nieprawidłowościach wykrytych w toku kontroli;

7) problemach pojawiających się w toku prac Komisji Rewizyjnej.