Do zakresu działania Referatu Komunalnego należy w szczególności:

1) opracowywanie wieloletnich programów gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz zasad wynajmowania lokali;

2) ustalanie zasad polityki czynszowej i innych opłat poprzez przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń;

3) gospodarowanie mieszkaniowym zasobem gminy, w tym wynajem lokali mieszkalnych oraz lokali użytkowych;

4) zlecanie wszystkich niezbędnych przeglądów w zarządzanych budynkach zgodnie z wymogami prawa budowlanego;

5) zapewnienie prawidłowego stanu technicznego zarządzanych obiektów poprzez prowadzenie odpowiedniej polityki konserwacyjno-remontowej;

6) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem i wypłatą dodatków mieszkaniowych i energetycznych;

7) administracja i zarządzanie siecią dróg będących własnością gminy;

8) prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych;

9) nadzór merytoryczny nad zaliczeniem dróg do kategorii dróg gminnych i wewnętrznych,

10) utrzymanie i ochrona dróg będących własnością gminy;

11) organizacja i prowadzenie prac w zakresie remontów bieżących dróg;

12) realizacja zadań w zakresie letniego i zimowego utrzymania pasa drogowego;

13) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych;

14) wydawanie zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego i zjazdy z dróg;

15) wydawanie zezwoleń na lokalizowanie w pasie dróg gminnych obiektów nie związanych z gospodarką drogową (reklamy, stoiska);

16) rozpoznawanie spraw o przywrócenie pasa drogowego drogi gminnej do stanu poprzedniego w razie jego naruszenia;

17) współdziałanie z innymi zarządcami dróg na terenie gminy w zakresie ich prawidłowego utrzymania oraz ustalania zasad organizacji ruchu;

18) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu;

19) wydawanie opinii w sprawie przebiegu dróg powiatowych;

20) sadzenie, utrzymanie oraz usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zieleni w pasie drogowym;

21) budowa, modernizacja i utrzymanie przystanków komunikacji autobusowej;

22) budowa, modernizacja i utrzymanie oświetlenia dróg gminnych, powiatowych i placów gminnych;

23) obsługa i utrzymywanie sprzętu technicznego i środków transportu;

24) utrzymywanie i zarządzanie cmentarzami komunalnymi;

25) prowadzenie ksiąg cmentarnych;

26) sprawowanie opieki nad grobami wojennymi i innymi miejscami pamięci i współdziałanie w tym zakresie z organizacjami społecznymi, młodzieżą szkolną oraz prowadzenie ewidencji tych obiektów;

27) organizacja dowozu dzieci do szkół;

28) monitoring sieci kanalizacyjnej;

29) zabezpieczenie logistyczne imprez organizowanych przez gminę;

30) nadzór nad osobami skierowanymi do odpracowania zasądzonych wyroków przez Sąd Rejonowy w Cieszynie oraz sprawozdawczość w tym zakresie;

31) utrzymywanie czystości i porządku na terenie gminy.