Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:

1) rejestracja aktów stanu cywilnego:

a) urodzeń,

b) małżeństw,

c) zgonów;

2) nadawanie numeru PESEL przy sporządzeniu aktu urodzenia;

3) aktualizacja rejestru PESEL podczas sporządzania aktów stanu cywilnego oraz wykonywaniu innych czynności z zakresu USC;

4) przenoszenie aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego;

5) wydawanie odpisów z rejestru stanu cywilnego;

6) przyjmowanie oświadczeń o:

a) wstąpieniu w związek małżeński,

b) uznaniu dziecka,

c) zmianie imion dziecka,

d) zmianie wskazanego przez małżonków nazwiska dziecka albo wyborze nazwiska, jeżeli nie zostało wskazane w akcie małżeństwa (art. 88 § 3 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego),

e) powrocie osoby rozwiedzionej do nazwiska noszonego przed zawarciem związku małżeńskiego;

7) wydawanie zaświadczeń stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo;

8) wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa wyznaniowego;

9) wydawanie zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby;

10) wydawanie zaświadczeń o stanie cywilnym;

11) wpisywanie do ksiąg stanu cywilnego treści aktów stanu cywilnego sporządzonych za granicą;

12) uzupełnianie, prostowanie, odtworzenie treści aktów stanu cywilnego;

13) wydawanie zezwoleń na zawarcie związku małżeńskiego przed upływem miesięcznego terminu do zawarcia małżeństwa;

14) sporządzanie wzmianek dodatkowych w rejestrze stanu cywilnego na podstawie prawomocnych orzeczeń sądów, ostatecznych decyzji, odpisów aktów stanu cywilnego, protokołów kierowników USC, konsulów;

15) sporządzanie przypisków w aktach w rejestrze stanu cywilnego;

16) usuwanie niezgodności w rejestrze PESEL we własnym zakresie i na zlecenie innego organu;

17) wydawanie decyzji w sprawie odmowy:

a) odtworzenia treści aktu stanu cywilnego,

b) uzupełnienie treści aktu stanu cywilnego,

c) wpisania do ksiąg stanu cywilnego treści aktu sporządzonego za granicą,

d) sprostowania aktu stanu cywilnego,

e) przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego,

f) wydania odpisu aktu stanu cywilnego,

g) wydania zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,

h) wydania zaświadczenia o stanie cywilnym;

18) wydawanie decyzji o zmianie imienia i nazwiska;

19) wypełnianie kart statystycznych w zakresie urodzeń, małżeństw i zgonów oraz sporządzanie zbiorczych zestawień i przekazywanie do Urzędu Statystycznego;

20) prowadzenie archiwum akt stanu cywilnego;

21) organizowanie okolicznościowych uroczystości;

22) sporządzanie testamentów;

23) prowadzenie ewidencji ludności;

24) prowadzenie rejestru wyborców oraz przygotowywanie spisów wyborców;

25) sporządzanie wykazów osób podlegających obowiązkowi szkolnemu na potrzeby dyrektorów szkół podstawowych i gimnazjów;

26) administracja rezerwami osobowymi, w tym przygotowywanie rejestracji osób na potrzeby kwalifikacji wojskowej i przygotowywanie kwalifikacji wojskowej;

27) przygotowywanie decyzji o konieczności sprawowania bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny lub o uznaniu za posiadającego na wyłącznym utrzymaniu członka rodziny;

28) prowadzenie spraw wojskowych w zakresie:

    a) przygotowywania rejestracji osób na potrzeby kwalifikacji wojskowej,

    b) współdziałania z WKU w przeprowadzaniu kwalifikacji wojskowej;

        29) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem dowodów osobistych;