Zadania
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:
1) rejestracja aktów stanu cywilnego:
a) urodzeń,
b) małżeństw,
c) zgonów;
2) nadawanie numeru PESEL przy sporządzeniu aktu urodzenia;
3) aktualizacja rejestru PESEL podczas sporządzania aktów stanu cywilnego oraz wykonywaniu innych czynności z zakresu USC;
4) przenoszenie aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego;
5) wydawanie odpisów z rejestru stanu cywilnego;
6) przyjmowanie oświadczeń o:
a) wstąpieniu w związek małżeński,
b) uznaniu dziecka,
c) zmianie imion dziecka,
d) zmianie wskazanego przez małżonków nazwiska dziecka albo wyborze nazwiska, jeżeli nie zostało wskazane w akcie małżeństwa (art. 88 § 3 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego),
e) powrocie osoby rozwiedzionej do nazwiska noszonego przed zawarciem związku małżeńskiego;
7) wydawanie zaświadczeń stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo;
8) wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa wyznaniowego;
9) wydawanie zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby;
10) wydawanie zaświadczeń o stanie cywilnym;
11) wpisywanie do ksiąg stanu cywilnego treści aktów stanu cywilnego sporządzonych za granicą;
12) uzupełnianie, prostowanie, odtworzenie treści aktów stanu cywilnego;
13) wydawanie zezwoleń na zawarcie związku małżeńskiego przed upływem miesięcznego terminu do zawarcia małżeństwa;
14) sporządzanie wzmianek dodatkowych w rejestrze stanu cywilnego na podstawie prawomocnych orzeczeń sądów, ostatecznych decyzji, odpisów aktów stanu cywilnego, protokołów kierowników USC, konsulów;
15) sporządzanie przypisków w aktach w rejestrze stanu cywilnego;
16) usuwanie niezgodności w rejestrze PESEL we własnym zakresie i na zlecenie innego organu;
17) wydawanie decyzji w sprawie odmowy:
a) odtworzenia treści aktu stanu cywilnego,
b) uzupełnienie treści aktu stanu cywilnego,
c) wpisania do ksiąg stanu cywilnego treści aktu sporządzonego za granicą,
d) sprostowania aktu stanu cywilnego,
e) przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego,
f) wydania odpisu aktu stanu cywilnego,
g) wydania zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
h) wydania zaświadczenia o stanie cywilnym;
18) wydawanie decyzji o zmianie imienia i nazwiska;
19) wypełnianie kart statystycznych w zakresie urodzeń, małżeństw i zgonów oraz sporządzanie zbiorczych zestawień i przekazywanie do Urzędu Statystycznego;
20) prowadzenie archiwum akt stanu cywilnego;
21) organizowanie okolicznościowych uroczystości;
22) sporządzanie testamentów;
23) prowadzenie ewidencji ludności;
24) prowadzenie rejestru wyborców oraz przygotowywanie spisów wyborców;
25) sporządzanie wykazów osób podlegających obowiązkowi szkolnemu na potrzeby dyrektorów szkół podstawowych i gimnazjów;
26) administracja rezerwami osobowymi, w tym przygotowywanie rejestracji osób na potrzeby kwalifikacji wojskowej i przygotowywanie kwalifikacji wojskowej;
27) przygotowywanie decyzji o konieczności sprawowania bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny lub o uznaniu za posiadającego na wyłącznym utrzymaniu członka rodziny;
28) prowadzenie spraw wojskowych w zakresie:
a) przygotowywania rejestracji osób na potrzeby kwalifikacji wojskowej,
b) współdziałania z WKU w przeprowadzaniu kwalifikacji wojskowej;
29) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem dowodów osobistych;
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Grażyna Porębska-Jochacy |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Grażyna Porębska-Jochacy |
Data wprowadzenia: | 2016-04-08 10:40:03 |
Opublikował: | Grażyna Porębska-Jochacy |
Data publikacji: | 2016-04-08 10:40:58 |
Ostatnia zmiana: | 2019-11-04 14:59:33 |
Ilość wyświetleń: | 847 |