Do zakresu działania i kompetencji Sekretarza Gminy należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów i zmian aktów wewnętrznych w zakresie organizacji Urzędu;

2) nadzór nad przygotowywaniem materiałów pod obrady Rady i Komisji Rady oraz nad realizacją uchwał Rady i wniosków Komisji;

3) opracowywanie zakresów czynności dla poszczególnych stanowisk we współdziałaniu z kierownikami referatów;

4) zapewnienie sprawnej organizacji i prawidłowego funkcjonowania Urzędu, w tym koordynowanie działalności komórek organizacyjnych;

5) organizowanie szkoleń i koordynowanie podnoszenia kwalifikacji pracowników;

6) nadzorowanie przestrzegania przez pracowników instrukcji kancelaryjnej, czuwanie nad tokiem i terminowością wykonywania zadań Urzędu oraz zapewnienie prawidłowej obsługi interesantów przez pracowników Urzędu;

7) nadzór nad przygotowywaniem projektów zarządzeń Wójta;

8) prowadzenie rejestru zarządzeń Wójta Gminy;

9) prowadzenie rejestru pełnomocnictw – upoważnień udzielonych przez Wójta;

10) kontrola dyscypliny pracy;

11) zarządzanie sprawozdawczością GUS i nadzór nad terminowym przekazywaniem sprawozdań;

12) pełnienie funkcji kierownika Urzędu w razie jednoczesnej nieobecności Wójta i Zastępcy Wójta;

13) przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy;

14) prowadzenie rejestru wniosków o dostęp do informacji publicznej;

15) prowadzenie rejestru skarg, wniosków i petycji;

16) nadzór nad realizacją wniosków i zaleceń pokontrolnych;

17) prenumerata czasopism i wydawnictw.