Rozdział 5.

Zakres i przedmiot działania Komisji Rewizyjnej

Oddział 11.

Organizacja Komisji Rewizyjnej

§ 63. 1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 5 radnych oraz przedstawiciele wszystkich klubów.

2. Rada wybiera i odwołuje przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz jego zastępcą orazpozostałych członków Komisji w głosowaniu jawnym.

§ 64. 1. W przypadku powstania klubu radnych, skład komisji rozszerza się o członka rekomendowanego przez klub.

2. W przypadku, gdy wcześniej wybrany członek komisji reprezentuje dany klub, składu komisji nie rozszerza się.

§ 65. Przewodniczący rady przeprowadza głosowanie nad uchwałą w sprawie powołania składu osobowego komisji oraz jej osobami funkcyjnymi.

§ 66. 1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

3. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej sporządza się protokół.

4. Członkowie komisji mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, a jego rozstrzygnięcia powinny być przyjęte zwykłą większością głosów na następnym posiedzeniu komisji.

5. Protokół z posiedzenia komisji podpisuje przewodniczący a protokół z kontroli wszyscy jej członkowie.

§ 67. 1. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje prace Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady, a w szczególności:

1) opracowuje projekty planów pracy Komisji;

2) ustala terminy i porządek obrad posiedzeń;

3) koordynuje i odpowiada za pracę zespołów kontrolnych;

4) czuwa nad przebiegiem posiedzeń i należytym ich przygotowaniem;

5) zapewnia członkom Komisji dostarczenie materiałów;

6) zapewnia należyte sporządzenie protokołów z posiedzeń komisji, protokołów kontrolnych i innych dokumentów wynikających z organizacji pracy Komisji.

§ 68. 1. W ciągu 6 dni od przedłożenia przez Wójta Radzie sprawozdania finansowego z wykonania budżetu gminy wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i opinią RIO, przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje posiedzenie celem przyjęcia wniosku w sprawie udzielenia absolutorium.

2. Wniosek w sprawie absolutorium podpisany przez wszystkich członków obecnych na posiedzeniu komisji jest niezwłocznie przekazywany przewodniczącemu Rady.

Oddział 12.

Zasady kontroli

§ 69. 1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:

1) legalności;

2) gospodarności;

3) rzetelności;

4) celowości;

5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Przedmiotem kontroli może być działalność w zakresie:

1) przygotowania projektów uchwał;

2) sposobu wykonywania uchwał rady;

3) gospodarowania mieniem komunalnym;

4) wykonywania budżetu;

5) sposobu załatwiania skarg i wniosków obywateli kierowanych do Wójta.

3. Zadaniem kontroli jest zbadanie istniejącego stanu rzeczy oraz skonfrontowanie go ze stanem wymaganym i wskazanie uchybień.

§ 70. 1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w jej planie pracy,zatwierdzonym przez Radę.

2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, przerwanie lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

3. Przewodniczący komisji może wystąpić do Rady z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli, wraz z uzasadnieniem celu jej przeprowadzenia.

4. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady, w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.

5. Postanowienia ust. 1 do 4 nie dotyczą rozpatrywania skarg na działalność Wójta.

§ 71. 1. Komisja Rewizyjna do przeprowadzenia kontroli może powołać zespoły kontrolne.

2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza pisemnie kierownika zespołu kontrolnego.

§ 72. Komisja Rewizyjna może występować do Rady z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

§ 73. Podczas czynności kontrolnych na posiedzeniu, oprócz członków zespołu i przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, obecne mogą być tylko osoby wezwane do składania wyjaśnień w prowadzonej sprawie.

§ 74. 1. Czas kontroli nie może przekraczać 30 dni roboczych następujących po sobie.

2. Kontrole, o których mowa w ust. 1 przeprowadza się w dniach i godzinach roboczychkontrolowanego podmiotu.

§ 75. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu.

§ 76. 1. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

2. Za dowód w postępowaniu można przyjąć:

1) wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem;

2) dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie specjalistów i rzeczoznawców oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

Oddział 13.

Tryb kontroli

§ 77. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej na 7 dni przed rozpoczęciem kontroli, zawiadamia pisemnie kierownika kontrolowanego podmiotu o terminie i zakresie kontroli oraz osobach kontrolujących.

§ 78. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest:

1) zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli;

2) przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli;

3) umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu;

4) udzielić na żądanie kontrolujących ustnych i pisemnych wyjaśnień.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowaw ust. 1, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce przewodniczącego Komisji Rewizyjnej pisemnego wyjaśnienia w tej sprawie.

Oddział 14.

Protokół kontroli

§ 79. 1. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej są protokołowane.

2. Niezależnie od protokołu z posiedzenia, Komisja Rewizyjna lub zespół kontrolny sporządza protokół z przebiegu kontroli, który podpisują członkowie Komisji Rewizyjnej biorący udział w czynnościach kontrolnych.

3. Protokół z przebiegu kontroli ujmuje fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej,a w szczególności:

1) nazwę i adres jednostki;

2) imię i nazwisko kierownika;

3) imię i nazwisko osób kontrolujących;

4) przedmiot kontroli;

5) czas trwania kontroli;

6) wykorzystane dowody;

7) stwierdzone uchybienia oraz nieprawidłowości;

8) stanowisko Komisji Rewizyjnej.

§ 80. Protokół kontroli sporządza się w 4 egzemplarzach, które otrzymują Wójt Gminy, kierownik kontrolowanej jednostki, Rada Gminy i Komisja Rewizyjna w terminie 3 dni od daty jego podpisania.

§ 81. Kierownik jednostki kontrolowanej może wnieść uwagi do protokołu z przebiegu kontroli oraz odnieść się do stwierdzonych nieprawidłowości w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu. Komisja rewizyjna odnosi się na piśmie do uwag zgłoszonych przez kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej.

§ 82. 1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on zobowiązany do złożenia w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia tej przyczyny.

2. Wyjaśnienie, o którym mowa w ust. 1 składa się na ręce przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

3. W przypadku niespełnienia warunku, o którym mowa w ust. 1 i 2 przewodniczący zespołukontrolnego nanosi stosowną adnotację na ten temat w protokole kontrolnym.

§ 83. 1. Kierownik kontrolowanej jednostki może złożyć na ręce przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2. Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty doręczenia protokołu kontroli.

§ 84. Kierownik kontrolowanej jednostki jest zobowiązany zawiadomić Radę o sposobie realizacjiwniosków pokontrolnych w terminie jednego miesiąca od otrzymania protokołu.

Oddział 15.

Plan pracy i sprawozdanie Komisji Rewizyjnej

§ 85. Plan pracy Komisji Rewizyjnej określa zakres kontroli oraz miesiąc, w którym zostanie

przeprowadzona kontrola.

§ 86. Rada zatwierdza całość lub część planu pracy Komisji Rewizyjnej.

§ 87. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej powinno zawierać:

1) informacje o miejscu, czasie, rodzaju, liczbie i przedmiotach, u których przeprowadzono kontrolę;

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli;

3) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.